تلسکوپ فضایی جیمز وب در 24 دسامبر به فضا پرتاب خواهد شد


ناسا در حال آماده سازی استودیوی خود برای بازتاب پرتاب مهم ترین تلسکوپ فضایی تاریخ – تلسکوپ فضایی جیمز وب است. آژانس فضایی اعلام کرد که این تلسکوپ وب از محل پرتاب در گویان فرانسه در 24 دسامبر ساعت 7:20 صبح به وقت نیویورک پرتاب خواهد شد.

استودیوی ویژه لانچر جیمزوب

پرتابگر این تلسکوپ، سامانه موشکی آرین 5 ائتلاف آمریکایی و پرتاب کننده (ULA) است که در حال حاضر قدرتمندترین موشک در جهان است. قطر محفظه بار این موشک تنها 5.4 متر است که در مقابل آینه 6.5 متری تلسکوپ فضایی جیمز وب بسیار محدود است. اما مهندسان تلسکوپ شبکه را طوری طراحی کردند که مانند اوریگامی در کنار هم قرار بگیرد و به خوبی در دوربین قرار بگیرد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب
استودیوی ویژه لانچر جیمزوب

تلسکوپ فضایی جیمز وب پس از پرتاب باز می شود و تحقیقات علمی انجام می دهد. ناسا مکان پرتابی را در نزدیکی خط استوا انتخاب کرده است تا سرعت خطی زمین را برای پرتاب آسان‌تر کند. می دانیم که زمین کره ای است که همیشه در حال چرخش است و طبق قوانین فیزیک کلاسیک، سرعت های خطی نقاط این کره متفاوت است. بنابراین در خط استوا این سرعت به حداکثر خود می رسد و در قطب ها به کمترین صفر می رسد.

ناسا با پرتاب تلسکوپ از گویان فرانسه، مستعمره سابق فرانسه که هنوز بخشی از قلمرو آن است، به هدف خود برای پرتاب این شبکه در نزدیکی استوا دست یافته است. ناسا اخیرا اعلام کرد که با موفقیت این تلسکوپ را در محفظه محموله موشک آرین 5 قرار داده و به آن سوخت رسانی کرده است. اکنون باید منتظر شروع این معجزه علم و فناوری باشیم تا تغییر کند و دیدگاه ما را نسبت به دنیای اطرافمان بالا ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید