توقع خاصی از جشنواره فجر نداریم! داستان لئو در مورد مهاجرت – آژانس مهر اخبار ایران و جهان



محمدامین روح الامینی کارگردان فیلم کوتاه «لئووی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فیلم های کوتاه راه یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر توضیح داد: فیلم کوتاهلئوموضوع مهاجرت است و این بار سعی کردم از منظر کودکان به آن نگاه کنم. این فیلم درباره عواقب و آثار مهاجرت بر کودکان است که از زبان کودکان نیز هست تاریخ گفته می شود.

کارگردان فیلم کوتاه درباره حضور فیلمش در جشنواره فیلم فجر گفت: واقعیت این است که بخش فیلم کوتاه جشنواره فیلم فجر چندان مهم به نظر نمی رسد. در چند سال اخیر شاهد بوده ایم که همیشه برای حذف این بخش یا ادامه آن کشمکش وجود داشته است. در حال حاضر هر دو در بخش فیلم کوتاه جشنواره امسال، اما نمایش داده نشد به طور جدی داریم و نمی نشینیم مرور.

وی افزود: در مجموع نگاه فجر به فیلم کوتاه چندان روشن به نظر نمی رسد و تنها بخشی از این آثار را به این اختصاص داده اند که آن را هم تشخیص می دهند. یادم هست چند سال پیش این بخش به کلی از جشنواره فجر و بعد از آن حذف شد از نو به این رویداد برگردید.

روح الامینی همچنین درباره انتظارات خود از جشنواره فجر گفت: واقعیت این است که ما توقع خاصی نداریم و به این شرایط عادت کرده ایم. این موضوع سال هاست که صحبت می شود، اما هر بار که مدیران عوض می شوند، روز از نو و روز به روز! اتفاق خاصی نمی افتد. اگر بچه های فیلم کوتاه در این زمینه فعال هستند و اجازه نمی دهند لامپ این منطقه ساکت است، ارزشمند است، مطمئن هستم که این چراغ هرگز خاموش نخواهد شد.

وی افزود: جشنواره فیلم کوتاه تهران از آنجا که منحصراً به فیلم کوتاه می پردازد، رویداد مهم تری برای کودکان در این حوزه است، اما جشنواره فجر نیز رویداد مهمی است که افراد زیادی آن را تماشا می کنند. تبریک می گویم است.

این کارگردان درباره برخی انتقادات به مهلت ۱۵ دقیقه ای پذیرش فیلم های کوتاه در جشنواره فیلم فجر گفت: سال هاست که این قانون به این شکل اجرا می شود. در جشنواره فیلم کوتاه تهران که محدودیت زمانی وجود ندارد، همیشه مواضع انتقادی وجود دارد، چرا برخی از فیلم هایی که با مضامین جشنواره همخوانی ندارند در مراحل اولیه حذف می شوند؟ فکر می کنم وقتی در جشنواره ای فیلمی ارائه می کنیم یعنی قواعد آن را پذیرفته ایم. برای من عجیب است که عده ای فیلم را به جشنواره می فرستند و بعد اعتراض می کنند. سال هاست که همه ما بر اساس دیدگاه ها و سیاست های حاکم بر این جشنواره ها بوده ایم.

وی ادامه داد: من به عنوان کارگردان اگر هست درصد من احساس می کنم فیلم من به درد من در جشنواره فیلم کوتاه تهران حاضر نمی شوم، قطعا فیلمم را نمی فرستم. اما بسیاری از دوستان با اطلاعات وقتی فیلمشان رد می شود آن را به جشنواره می فرستند و بعد به آن اعتراض می کنند! جشنواره فجر هم یک قانون گذاشته که فقط فیلم های کمتر از 15 دقیقه را می پذیرد، برخی از دوستان برای حضور در جشنواره فیلم هایشان را کوتاه می کنند! من شخصا این را درک نمی کنم. آیا چنین فیلمی امکان پذیر است؟ زمان اینکه به خاطر حضور در جشنواره کوتاهش کنیم، اضافه است؟

دیدگاهتان را بنویسید