ویروس کرونا می تواند آنتی بادی هایی تولید کند که به سلول های بدن حمله می کنند


محققان در یک مطالعه جدید دریافتند که عفونت کروناویروس، حتی در اشکال خفیف و بدون علامت، می تواند اتوآنتی بادی یا اتوآنتی بادی تولید کند و آنها را برای مدت طولانی در بدن نگه دارد. این آنتی بادی ها در اثر اختلال در سیستم ایمنی ایجاد می شوند و به سلول های بدن حمله می کنند.

محققان مرکز پزشکی Siders-Sinai در ایالات متحده دریافتند که بیماران قبلی کروناویروس با انواع مختلف اتوآنتی بادی یا اتوآنتی بادی شش ماه پس از شروع بیماری شناسایی شده بودند. محققان قبلاً می‌دانستند که نمونه‌های سنگین کووید-۱۹ می‌توانند چنان تأثیری بر سیستم ایمنی داشته باشند که آنتی‌بادی‌های خود را تولید کنند. اما این مطالعه برای اولین بار وجود اتوآنتی بادی ها را پس از آزمایش های خفیف یا بدون علامت بیماری عروق کرونر و حضور طولانی مدت آنها در بدن گزارش می کند.

جاستینا فرث بابر یکی از محققانی بود که این مقاله را نوشت. او گفت: «این یافته‌ها به توضیح اینکه چرا کووید-۱۹ یک بیماری بسیار خاص است کمک می‌کند. این الگوهای غیرطبیعی در سیستم ایمنی می‌تواند علت تداوم علائم مختلف باشد که منجر به بیماری به نام طولانی‌مدت کووید-19 می‌شود.

ویروس کرونا

ویروس کرونا می تواند سیستم ایمنی بدن را فعال کند

محققان 177 نفر را که قبلاً به ویروس کرون آلوده شده بودند را برای مطالعه انتخاب کردند. نمونه خون این افراد با نمونه خون افراد سالم قبل از دوره اپیدمی مقایسه شد. نتیجه این است که تمام نمونه های قبلی بیماری عروق کرونر دارای سطوح بالایی از آنتی بادی های اتوآنتی بادی هستند. برخی از این آنتی بادی ها در افراد مبتلا به بیماری های سیستم ایمنی از جمله لوپوس و آرتریت روماتوئید نیز دیده شده است.

سوزان چنگ، یکی دیگر از نویسندگان، می‌گوید: «ما نشانه‌هایی از فعالیت خود آنتی‌بادی دیده‌ایم که معمولاً با التهاب مزمن و آسیب به اندام‌هایی مانند مفاصل، پوست و سیستم عصبی مرتبط است.» برخی از این آنتی بادی ها با بیماری های خودایمنی مرتبط هستند که در زنان شایع تر از مردان است. اما در این مطالعه، مردان نسبت به زنان آنتی‌بادی‌های بیشتری داشتند.

اکنون محققان می خواهند تحقیقات بیشتری برای شناسایی انواع اتوآنتی بادی هایی که ممکن است در تاج بلند وجود داشته باشند، انجام دهند. با توجه به اینکه مطالعه حاضر بر روی نمونه‌های خون افرادی که قبل از تزریق واکسن مبتلا به بیماری عروق کرونر بودند، انجام شد، محققان همچنین به این سوال پاسخ خواهند داد که آیا آنتی‌بادی‌های موجود در نمونه‌های عروق کرونر افراد واکسینه شده شرایط مشابهی دارند یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید