راه حل های مقابله با اضطراب در دوران تاج



به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، احمد حاجبی افزود: ارتقای سواد سلامت روان در جامعه و لزوم مقابله با استرس در مواجهه با مشکلات مختلف حائز اهمیت است و باید سبک زندگی خود را با شرایطی که در آن قرار داریم تطبیق دهیم. به بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

وی گفت: خواب و استراحت کافی، تغذیه مناسب، فعالیت بدنی و ورزش، انجام فعالیت های مورد علاقه، حفظ روابط اجتماعی و مراقبت از خود از جمله مواردی است که می تواند منجر به سبک زندگی سالم شود.

از جستجوهای شدید اینترنتی خودداری کنید
حاجبی با تاکید بر اینکه باید از جست و جوهای شدید اینترنتی پرهیز کرد، گفت: وقتی نگران چیزی هستید، اغلب به دنبال بدترین عواقب آن در اینترنت هستید. به عنوان مثال، اگر نگران علت سردرد خود باشید و به دنبال کلمات تومور مغزی و سردرد باشید، احتمالاً چندین هزار مقاله پیدا خواهید کرد که ارتباط بین سردرد و تومور مغزی را نشان می دهد و این باعث افزایش اضطراب شما می شود، اما واقعیت این است که که خطر ایجاد تومور مغزی در صورت سردرد بسیار کم است.

او گفت: احتمال را با احتمال اشتباه نگیرید. ماهیت موتورهای جستجو مانند گوگل این است که شما را در معرض اخبار بد قرار می دهند. شما هرگز چیزی مانند “هیچ چیز اتفاق نمی افتد” را در هیچ سایتی پیدا نخواهید کرد. بنابراین در شرایط استرس زا کنونی، جستجوی اینترنت برای تاج را متوقف کنید.

حاجبی ادامه داد: داشتن اطلاعات موثق و به روز در مورد عروق کرونر از جمله شیوع بیماری در کشور یا استان و شهر محل سکونت و همچنین آخرین اخبار در خصوص نحوه تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری عروق کرونر قلب. به کاهش اضطراب کمک خواهد کرد.

وی افزود: شاید بسیاری از نگرانی هایی که داریم به دلیل عدم اطلاع رسانی در مورد بیماری یا اطلاعات نادرست باشد. اطلاعات ابهام را کاهش می دهد و به ما اجازه می دهد تا بدانیم برای محافظت از خود چه کاری می توانیم انجام دهیم. این به ما احساس کنترل بر موقعیت می دهد که در کاهش اضطراب موثر است.

مدیرکل خدمات روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مردم نیاز به دریافت اطلاعات از منابع موثق دارند، افزود: و جلسه اخبار وزارت بهداشت درباره تاج. به خاطر داشته باشید که شبکه های مجازی معمولا منبع اطلاعاتی خوبی نیستند، زیرا فضای آنها می تواند مملو از اطلاعات متناقض و توصیه هایی باشد که فقط شما را سردرگم می کند و باعث افزایش اضطراب شما می شود.

استفاده از منابع خبری را محدود کنید
حاجبی گفت: در این زمینه بهتر است استفاده از منابع خبری محدود شود. دنبال کردن اخبار زیاد حتی از منابع موثق می تواند باعث افزایش اضطراب شود. به طور کلی، پوشش رسانه ای بیماری ها به اشتباه این تصور را ایجاد می کند که افراد در معرض خطر فوری و پرخطر هستند، در حالی که این خطر ممکن است به اندازه ای نباشد. بنابراین نیازی به پیگیری 24 ساعته و لحظه به لحظه اخبار نیست، بلکه توصیه می شود اخبار را از منابع محدود (یک یا دو منبع معتبر) و ترجیحاً صبح و بعدازظهر دو بار در روز دنبال کنید. سپس به اخبار و اطلاعاتی که بیشتر به شما مربوط است، و به خصوص آنچه در شهر یا کشور شما اتفاق می افتد گوش دهید.

وی تاکید کرد: اطلاعاتی که از منابع غیررسمی مانند دوستان و آشنایان برای شما ارسال می شود را تحلیل و ارزیابی کنید و به سرعت آن را نپذیرید. مراقب سلامت روان دیگران باشید و این اطلاعات را برای دوستان و آشنایان خود ارسال نکنید تا باعث ترس و وحشت بی دلیل در آنها نشوید.

زمانی را برای نگرانی انتخاب کنید!
حاجبی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از راه های مقابله با اضطراب این است که سعی کنید هر روز 15 تا 20 دقیقه را در اضطراب بگذرانید! برای این کار، زمان و مکان خاصی را به عنوان «زمان اضطراب» انتخاب کنید و هر زمان که اضطراب به سراغتان آمد، آن را به «زمان اضطراب» موکول کنید و با خود بگویید سر ساعت مقرر به آن فکر خواهم کرد. سپس روی کاری که انجام دادید تمرکز کنید.

مدیرکل امور روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: به یاد داشته باشید که وقتی نگران هستید، واقعاً به مشکلی که شما را نگران می کند فکر کنید. همچنین می توانید در این زمان نگرانی های خود را یکی یکی یادداشت کنید و آن را مفید بدانید یا نبود آن را شناسایی کنید و مشکل نگرانی های مفید را حل کنید.

راهی برای منحرف کردن حواس از یک موضوع استرس زا
او تصمیم بعدی را «حواس پرتی» توصیف کرد و توضیح داد که ذهن نمی تواند همزمان به دو چیز فکر کند. بنابراین اگر ذهن خود را به چیز دیگری معطوف کنید، جای نگرانی نیست. برای این کار می توانید یک سری اهداف مثبت مانند یادگیری یک مهارت، ورزش روزانه، انجام کاری ارزشمند و دوست یابی را تعیین کنید و به آنها برسید. مشغول باش وقتی روی اهداف مثبت روزانه خود تمرکز می کنید، به تدریج ذهن شما کمتر مضطرب می شود.

حاجبی به برخی از فعالیت هایی که به حواس پرتی کمک می کند اشاره کرد و افزود: فعالیت بدنی; ورزش به عنوان یک ورزش راه خوبی برای پاک کردن ذهن شما از نگرانی است. بازی های ذهنی؛ حل جدول، حل پازل، حفظ اشعار راه های مفیدی برای پرت کردن حواس هستند. بر اینجا و اکنون تمرکز کنید. به زمان حال برگردید و بر جزئیات خاصی از دنیای اطرافتان تمرکز کنید. در حال حاضر به مناظر، مزه ها، بوها و سایر تجربیات حسی خود توجه و تمرکز کنید.

مقابله را تمرین کنید
مدیرکل معاونت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، خودگویی مقابله ای را یکی دیگر از راه های مدیریت اضطراب دانست و گفت: یکی از عوامل ایجاد اضطراب، افکار خود فرد است. ما دائماً در مورد معنای تجربیات خود صحبت می کنیم. این گفتگوی درونی نه تنها ذهن را به خود مشغول می کند، بلکه بر احساسات، وضعیت جسمانی و رفتار ما نیز تأثیر می گذارد. خودگویی های منفی، مانند «قطعاً مریض خواهم شد» و «اگر قرار است مریض شوم، قطعاً کارم مرا به بیمارستان و بخش مراقبت های ویژه می برد» که ناشی از باورهای غیرمنطقی است. افزایش تنش و اضطراب و مقابله موثر افراد با استرس زیر سوال می رود و تصمیم درستی نمی گیرند. اما گفتگوی مفید و واقع بینانه با خودتان استرس را کاهش می دهد و فرد را آرام می کند.

وی افزود: یکی از راه های مقابله با خودگویی های منفی، کسب یک سری خودگویی های مقابله ای است که می توانید در موقعیت های استرس زا از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال، “این وضعیت ناخوشایند است، اما وحشتناک نیست” یا “این وضعیت برای همیشه ادامه نخواهد داشت.”

حاجبی خاطرنشان کرد: هدف از این تکنیک تشویق افراد به مثبت اندیشی و خوش بینانه غیر منطقی نیست، مثلاً فکر می کنند هیچ اتفاق بدی نمی افتد و همه چیز خود به خود حل می شود، بلکه هدف اصلی یادگیری تفکر است. واقع بین باشید، یعنی هم جنبه مثبت و هم منفی قضیه را در نظر بگیرید و در شدت حادثه اغراق نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید