پژوهشگران اقتصاد اسلامی در کوم به وزیر اقتصاد چه گفتند؟


پژوهشگران اقتصاد اسلامی در کوم به وزیر اقتصاد چه گفتند؟

ایسنا/ کوم دیدار دکتر هندوزی وزیر اقتصاد با اساتید دانشگاه ظهر امروز در تالار اندیشه دانشگاه کوم برگزار شد.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین محقق نیا رئیس انجمن اقتصادی حوزه های علمیه از دکتر سید احسان هندوزی به عنوان اولین وزیری که در جمع اساتید و پژوهشگران اقتصاد و دارایی حضور یافته است، یاد کرد.
اعلام آمادگی اساتید اقتصاد برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی
حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با اشاره به جنگ تمام عیار اقتصادی گفت: تدبیر مقام معظم رهبری در این جنگ این است که توان اقتصادی خود را به حدی افزایش دهند که دشمن طمع و طمع نداشته باشد. ما را تحریم کنند و در این راستا اقتصاد مقاومتی به ما کمک می کند تا تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و جهش های مثبت داشته باشیم
وی هدف اقتصاد مقاومتی را رشد عادلانه تولید با استفاده از ظرفیت داخلی دانست و خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی بر اساس الگوهای نظام اسلامی است و در سال 92 24 سیاست از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.
این استاد و پژوهشگر اقتصاد با گلایه از ناکامی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی گفت: متأسفانه نگاه ما این است که دولت انقلاب در این مسیر ضعیف حرکت می کند و انتظار داشتیم اولین دستوری که بعد از دولت جدید صادر شد استفاده کند. سیاست های اقتصادی پایدار است.
وی با تاکید بر اینکه این یک خطر بزرگ برای دولت انقلابی است، گفت: اگر در شرایط فعلی در چارچوب اصولی که مقام معظم رهبری تعیین کرده اند عمل نکنیم، اشتباه بزرگی مرتکب شده ایم.
تنها راه برون رفت از مشکلات اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است
حجت الاسلام والمسلمین رجایی با اشاره به اینکه 8 سال است که سیاست درگیری با استکبار را برای اثبات اشتباه این بار تحمل کرده ایم، گفت: استفاده از سیاست خارجی در این مسیر چیزی جز شکست برای ما نیست. ما و متاسفانه در این مدت رسانه ملی. او نیز به دولت پیوست تا عکس آن را به مردم نشان دهد.
وی گفت: انتظار داشتیم در بودجه سال 1401 به ویژه در حوزه نرخ ارز تغییر ایجاد شود.
در حوزه بانکی نیازمند کار مثبت هستیم
حجت الاسلام والمسلمین یوسفی با اشاره به ایجاد زمینه های آموزشی در حوزه بر اساس اقتصاد مقاومتی، گفت: با تشکیل نهادها و سازمان های مختلف مبتنی بر اقتصاد مقاومتی به این نتیجه رسیدیم که تنها راه نجات ما استفاده از راهبردهای اقتصاد مقاومتی است.»
وی با بیان اینکه با توجه به دستور مدیران حوزه های علمیه در حوزه بانکی باید مثبت کار کنیم، افزود: تاکنون یک بازنگری نسبتاً کلی داشته ایم اما کمبود قانون مناسب در عملیات بانکی را احساس کردیم. “
این پژوهشگر اقتصادی گفت: توانستیم اساتید حوزه و دانشگاه را در مسیر اقتصاد مقاومتی ساماندهی کنیم. هیچ مقام معظم رهبری وجود ندارد.
لزوم تشکیل نهادی تخصصی برای فقرزدایی در جامعه
حجت الاسلام والمسلمین محمد رجایی با اشاره به اینکه از انقلاب تاکنون کارهای اقتصادی خوبی انجام شده است، گفت: موضوع تورم باعث شده مردم این شیرینی فعالیت را احساس نکنند.
وی با بیان اینکه تورم هم سرمایه داران و هم مردم عادی را نگران می کند زیرا مانع اصلی برنامه ریزی است، افزود: قبل از مهار تورم امکان ثبات اقتصادی وجود ندارد و اگر دولت بتواند در این زمینه مثبت اندیشی کند، شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. .
این پژوهشگر اقتصادی گفت: یکی از راه حل ها جمع آوری اطلاعات عمومی و پرهیز از تکراری شدن کارها است. در نتیجه تشکیل نهادی با هدف مشخص کاهش فقر ضروری است.
وی گفت: مشکلات اقتصادی دلیل اصلی بسیاری از ناهنجاری ها در جامعه است. اگر بتوانیم فقرزدایی را به شکل صحیح در جامعه اعمال کنیم، بسیاری از مشکلات دیگر جامعه به خودی خود حل می شود.
ضرورت اجرای قرض الحسنه در نظام اقتصادی اسلام
حجت الاسلام والمسلمین علم نیا با اشاره به اینکه کرز الحسنه از سنت های نظام اسلامی است، گفت: نظام های اقتصادی گلوگاه هایی دارد که در صورت تحقق آن مشکلات سلامتی را به دنبال خواهد داشت.
وی با بیان اینکه مردم یکی از ارکان و گلوگاه های اصلی اقتصاد هستند، گفت: قرض الحسنه می تواند بر نظام سرمایه داری مسلط شود، یکی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی مردمی بودن است.
این استاد و پژوهشگر حوزه اقتصاد با اشاره به اینکه کرز الحسنه می تواند در کوتاه مدت نیازهای اساسی را برطرف کند، گفت: افزایش میزان کرز الحسنه در جامعه می تواند نظام اقتصادی اسلام را متبلور کند.
معاونت اقتصاد اسلامی باید در وزارت اقتصاد تشکیل شود
حجت الاسلام والمسلمین صفا با اشاره به اینکه بحث و ظرفیت اقتصاد اسلامی فقط دانشگاه امام صادق(ع) نیست، گفت: باید معاونت اقتصاد اسلامی در وزارتخانه تشکیل شود.
وی با بیان اینکه باید از ظرفیت اقتصاددانان جوان نیز استفاده شود، خاطرنشان کرد: این جوانان که اکثراً دارای مدرک دکتری از دانشگاه یا حوزه علمیه سطح چهار هستند، می توانند در اقتصاد مقاومتی بسیار موثر باشند.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید