تشخیص ارزان سرطان پروستات با آزمایش خون



محققان موسسه کارولینا نوع جدیدی از آزمایش خون ابداع کرده اند که می تواند به تشخیص ارزان و به موقع سرطان پروستات کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، تحقیقات در موسسه کارولینسکا نشان می دهد که ترکیب نوع جدیدی از آزمایش خون با MRI می تواند خطر شدید سرطان کم خطر و همچنین هزینه های اجتماعی تشخیص سرطان پروستات را کاهش دهد. به گفته محققان، این یافته ها از آزمایش سازمان یافته سرطان پروستات در سوئد پشتیبانی می کند.

یکی از موانع غربالگری سرطان پروستات در سوئد این است که آزمایش های آنتی ژن اختصاصی پروستات یا PSA (PSA) همراه با نمونه برداری های سنتی منجر به تشخیص تعداد زیادی تومور کوچک کم خطر می شود. نشان داده شده است که MRI تشخیص بیش از حد را کاهش می دهد، اما به دلیل محدودیت منابع بهداشتی، چالشی است. قبلاً نشان داده شده بود که آزمایش خون استکهلم 3 که توسط محققان مؤسسه کارولینسکا ساخته شده است، می تواند تعداد MRI های مورد نیاز برای غربالگری را کاهش دهد. همان تیم تحقیقاتی قبلاً گزارش داده است که این ترکیب در سوئد در مقایسه با عدم غربالگری و آزمایش PIA در یک مطالعه مبتنی بر MRI مقرون به صرفه است.

نیاز به ام آر آی را کاهش دهید

مارک کلمنتز، دانشیار پزشکی در موسسه کارولینسکا می گوید: «آخرین نتایج ما نشان می دهد که استفاده از استکهلم 3 تعداد MRI مادام العمر را تا 60 درصد کاهش می دهد. همچنین تا 9 درصد از بیوپسی های غیرضروری جلوگیری می کند که تشخیص بیش از حد سرطان های کم خطر را کاهش می دهد.

این تجزیه و تحلیل ها پیش بینی می کند که غربالگری مبتنی بر MRI با PESA یا استکهلم 3 مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات را 7 تا 9 درصد در مقایسه با عدم غربالگری کاهش می دهد. ارزیابی های اقتصادی نشان می دهد که غربالگری با PESA، استکهلم 3 و MRI در افراد در معرض خطر در مقایسه با غیر غربالگری مقرون به صرفه است. علاوه بر این، PIA با MRI در مقایسه با استکهلم 3 با MRI بسیار گران است.

شوانگ هائو، دانشجوی دکترای پزشکی در موسسه کارولینا و محقق ارشد این پروژه، گفت: «این ترکیب جدید با استکهلم 3 می تواند به صرفه جویی در منابع سلامت، کاهش هزینه های اجتماعی و در عین حال سود کمک کند. تشخیص زودهنگام سرطان پروستات می تواند منجر به سلامتی شود. این یک روش جالب برای غربالگری سرطان پروستات در سوئد است.

توبیاس نوردستروم، دانشیار علوم بالینی در مؤسسه کارولینسکا و یکی از محققان این پروژه گفت: «شواهد علمی ما از استفاده از استکهلم 3 به عنوان یک آزمایش اضافی در غربالگری مبتنی بر MRI پشتیبانی می‌کند.

این مطالعه در مجله European Urology منتشر شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید