چگونه به جام جهانی زنان بروم؟


به گزارش ایرنا، تیم ملی فوتبال بانوان ایران با هدایت مریم ایراندوست برای اولین بار برای حضور در جام ملت های آسیا به هند سفر کرده است. مسابقاتی که در این فصل به جام جهانی 2023 راه می یابند و اهمیت آن نسبت به گذشته دو چندان شده است.

علاوه بر میزبان از هند، پنج تیم جهانی خواهند بود

جام ملت های آسیا در شرایطی برگزار می شود که تعداد تیم ها از 8 تیم به 12 تیم افزایش یافته است. مسابقات در سه گروه چهار تیمی برگزار می شود که دو تیم اول هر گروه به همراه دو تیم از سه تیم اول سوم برای مرحله یک چهارم نهایی قرار گرفت.

از آسیا، به استثنای استرالیای میزبان، پنج تیم به طور مستقیم به جام جهانی و دو تیم به پلی آف بین المللی راه خواهند یافت. این به چهار تیم اجازه داد تا برای جواز حضور در مسابقات به نیمه نهایی برسند و از بین تیم هایی که در مرحله یک چهارم نهایی شکست خوردند، حداقل یک تیم جواز حضور در بزرگترین رویداد فوتبال جهان را کسب می کند.

چگونه به جام جهانی زنان بروم؟

سختی راهیابی به جام جهانی از آسیا به خاطر استرالیا

البته سازوکار انتقال تیم ها به جام جهانی بانوان چندان ساده نیست و پیچیدگی های خود را دارد. تیم ملی فوتبال زنان استرالیا واجد شرایط میزبانی جام جهانی است، اما قرار است در جام ملت های آسیا نیز شرکت کند.

جایگاه نهایی این تیم در راه صعود سایر تیم ها به جام جهانی موثر است و سه استثنا ایجاد می کند.

الف) در صورت حذف استرالیا در مرحله گروهی، چهار تیم جواز حضور در مرحله نیمه نهایی جام جهانی را کسب می کنند و سپس رقابتی هیجان انگیز بین چهار تیم بازنده مرحله یک چهارم نهایی برگزار می شود. تیم های حاضر در این مرحله به مصاف یکدیگر خواهند رفت. سپس برندگان مسابقه تعیین کننده ای خواهند داشت و برنده پنجمین نماینده قاره جهان باستان خواهد بود. بازنده‌های بازی دوم در برابر برنده‌های دو بازی اول بین تیم‌های شکست‌خورده در مرحله یک چهارم نهایی، جواز حضور در پلی آف را خواهند گرفت.

دوم) اگر کانگوروها در مرحله یک چهارم نهایی حذف شوند. علاوه بر چهار تیم راه یافته به نیمه نهایی، تیم دیگری نیز باید مستقیم به جام جهانی برود. سه بازنده مرحله یک چهارم نهایی (به استثنای استرالیا) یک بار متوالی به مصاف یکدیگر خواهند رفت و تیم اول گروه سه تیم به جام جهانی راه خواهد یافت. دو تیم دیگر راهی پلی آف خواهند شد.

3) اما استرالیا می تواند به نیمه نهایی برسد. حضور آنها در مرحله نیمه نهایی به معنای صعود سه تیم دیگر حاضر در این مرحله به جام جهانی است و دو سهمیه دیگر برنده دو دیداری هستند که بین تیم های بازنده در مرحله یک چهارم نهایی انجام شده است و تعداد تیم ها را به عدد می رساند. پنج دو بازنده در مرحله یک چهارم نهایی نیز جواز حضور در پلی آف را کسب خواهند کرد.

2 تیم آسیایی راهی پلی آف می شوند

10 تیم از قاره های مختلف در پلی آف حضور دارند و آسیا نیز 2 سهمیه دارد. در سال 2023، در دو کشور میزبان جام جهانی، تیم ها در سه گروه سه، سه و چهار تیمی به صورت دوره ای به رقابت می پردازند که از هر گروه تیم های اول جواز حضور در جام جهانی را کسب خواهند کرد.

چگونه به جام جهانی زنان بروم؟

ما انتظار آن را نداریم، اما شما باید جاه طلب باشید

تیم ملی فوتبال بانوان ایران برای اولین بار وارد این مرحله شد. البته انتظارات زیادی از این تیم وجود ندارد و حضور و کسب تجربه مهم خواهد بود، اما فراموش نکنیم که فوتبال ورزشی غیرقابل پیش بینی است و در دنیای مستطیل سبز هر اتفاقی ممکن است بیفتد. مانند جام ملت های آفریقا، سیرالئون 2 امتیاز از ساحل عاج و الجزایر به دست آورد یا الجزایر با ستاره هایش به گینه استوایی باخت. تیم ملی بانوان ایران نیز ممکن است بتواند چین قهرمان یا میزبان هند یا چین تایپه را متوقف کند. پس باید جاه طلب باشید و رویاپردازی کنید.

فراموش نکنیم که یک چهارم تیم های جام جهانی 2023 (هشت تیم) ممکن است از قاره کهن باشند یا به عبارتی از 12 تیم هند، 5 تیم به استثنای استرالیا، مستقیم به جام جهانی بروند و شاید هرگز به این سادگی این رویداد بزرگ فرا رسیده است.

نهمین دوره جام جهانی زنان در سال 2023 برای اولین بار میزبان دو کشور استرالیا و نیوزلند خواهد بود و برای اولین بار این مسابقات با حضور 32 تیم برگزار می شود.

سهمیه های هر قاره در این رقابت ها به شرح زیر است:

آسیا: 5 + 1 سهمیه

آفریقا: 4 سهمیه

کونکاکاف: 4 سهمیه

آمریکای جنوبی: 3 سهمیه

اقیانوسیه: سهمیه

اروپا: 11 سهمیه

پلی آف: 3 شانس

سهمیه پلی آف جام جهانی به شرح زیر است:

برای پلی آف:

سهمیه آسیا 2

سهمیه آفریقا 2

سهمیه کنککاف 2

آمریکای جنوبی 2 سهمیه

اقیانوسیه یک سهمیه است

سهمیه اروپا

چگونه به جام جهانی زنان بروم؟

در نهایت به گروه بندی جام ملت های آسیا 2022 می پردازیم:

گروه اول: هند، چین، چین تایپه، ایران

گروه دوم: استرالیا، تایلند، فیلیپین، اندونزی

گروه سوم: ژاپن، کره جنوبی، ویتنام، میانمار

برنامه مسابقات تیم ملی بانوان ایران:

پنجشنبه (20 ژانویه): هند-ایران

یکشنبه (23 فوریه): ایران و چین

چهارشنبه (6 بهمن): چین تایپه – ایران

دیدگاهتان را بنویسید