تشخیص زوال عقل با هوش مصنوعی دو سال زودتر امکان پذیر است


محققان دانشگاه اکستر در بریتانیا هوش مصنوعی خاصی ساخته اند که می تواند زوال عقل را دو سال قبل در پزشکان تشخیص دهد. دقت این سیستم 92 درصد است و بررسی آن بر روی 15300 نفر انجام شده است.

در مطالعه ای که در مجله JAMA Network Open منتشر شد، محققان از هوش مصنوعی برای تشخیص زمان دقیق زوال عقل استفاده کردند. این تکنیک می تواند با شناسایی الگوهای پنهان در اطلاعات بیمار، تشخیص دهد که چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند.

محققان داده های مشتریان 30 مرکز آلزایمر در ایالات متحده را بررسی کردند. افراد در اولین ملاقات دچار زوال عقل نبودند، اما بسیاری از آنها مشکلات حافظه یا سایر اختلالات مغزی داشتند. بین سال‌های 2005 تا 2015، این سیستم توانست کمتر از دو سال قبل از هر 10 نفر یک نفر را مبتلا به زوال عقل تشخیص دهد. دانشمندان می گویند سیستم آنها می تواند الگوهای زوال عقل را با دقت 92 درصد تشخیص دهد و این درصد بسیار بیشتر از سایر سیستم های موجود است.

تشخیص زودهنگام زوال عقل

این سیستم می تواند به کاهش میزان تشخیص اشتباه کمک کند. محققان گفتند که در مطالعه خود 8 درصد خطا در تشخیص بیماری پیدا کردند، اما مدل یادگیری ماشینی آنها می تواند بیش از 80 درصد از این خطاها را اصلاح کند.

دکتر جانیس رانسون از دانشگاه اکستر گفت: ما می دانیم که زوال عقل یک بیماری ترسناک است. استفاده از یادگیری ماشینی در کلینیک های حافظه می تواند به تشخیص دقیق بیماری کمک کند و اضطراب غیرضروری ناشی از تشخیص اشتباه را کاهش دهد.

محققان می گویند یادگیری ماشینی می تواند در استفاده از اطلاعات ساده موجود در کلینیک ها بسیار موثر باشد. این تیم اکنون می خواهد تحقیقات جدیدی را برای ارزیابی استفاده از یادگیری ماشینی برای تشخیص، درمان و مراقبت بهتر از بیماران انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید