عصبانیت یک احساس مفید و ضروری برای بدن است، اما کنترل شده است


دکتر زهرا سادات مهدیون به مناسبت روز جهانی بدون خشونت (27 آذر – 27 آذر) از خشم به عنوان یک احساس لازم برای سلامت انسان یاد کرد و گفت: عصبانیت و همچنین سایر احساسات مانند غم، شادی، ترس. و دیگران. .. برای انسان لازم است و نباید آن را چیزی منفی دید.

وی ابراز خشم را نیز یک ضرورت می داند و می افزاید: زمانی که افراد در شرایط عصبانیت قرار دارند باید آن خشم را بروز دهند نه اینکه آن را روی خود بریزند.

فقدان عصبانیت می تواند افراد را بیمار کند

مهدیون گفت: اگر برخی افراد دائماً با مشکلات و موقعیت های خشم آلود مواجه شوند و این عصبانیت و عصبانیت را ابراز نکنند و به هیچ وجه آن را منتقل نکنند، عواقب بد روحی و روانی برای آنها به همراه خواهد داشت.

وی افزود: حتی این عدم عصبانیت در درازمدت می تواند بر سلامت جسمی و تضعیف سیستم ایمنی و افزایش خطر ابتلا به بیماری های عفونی تاثیر بگذارد.

وی تاکید کرد: در اینجا نحوه ابراز و انتقال احساس خشم مهم است که در این میان افراد باید مهارت هایی را کسب کنند تا خشم خود را به بهترین شکل ابراز کنند و احساسات خود را منتقل کنند.

وی افزود: هرگز نباید اجازه داد که هیجانات خدادادی منجر به خشونت و پرخاشگری مانند عصبانیت شود که لازمه آن است.

وی در خصوص لزوم کنترل و ابراز صحیح خشم گفت: اگر نتوانیم هیجان خشم را به درستی ابراز کنیم، این هیجان مفید می تواند به خشونت و پرخاشگری تبدیل شود تا جایی که حتی به فرد آسیب می رساند.

مهدیون گفت: از سوی دیگر باید به یاد داشته باشیم که عصبانیت می تواند زنجیره ای از خشم را ایجاد کند و به محض اینکه افراد عصبانی شوند، خشم دیگری توسط مشکلات و افراد دیگر ایجاد می شود و باید بتوانیم آن را به خوبی و به درستی کنترل کنیم. “

وی خاطرنشان کرد: همچنین در عصبانیت قدرت درک و استدلال به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و این امر می تواند خطراتی از جمله ایجاد نوعی اجبار و آسیب جدی به رابطه فرد با دیگران را به همراه داشته باشد.

چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

مهدیون در تشریح راهکارهای کنترل خشم گفت: کنترل خشم و بروز صحیح آن مهارتی است که همه افراد باید آن را بیاموزند و تمرین کنند.

وی افزود: هیجان و احساس خشم باید به درستی منتقل شود تا در روابط فرد با دیگران مشکلی ایجاد نشود.

این روانشناس گفت: افراد باید تا حد امکان تمرین کنند تا در مواقع عصبانیت از بلند صحبت کردن و استفاده نکردن از الفاظ نامناسب خودداری کنند، زیرا این موارد بعداً باعث پشیمانی و آسیب به روابط آنها می شود.

مهدیون گفت: در هنگام عصبانیت توصیه می شود که افراد تا حد امکان نفس عمیق بکشند، آب سرد بنوشند و همانطور که در بسیاری از روایات دینی تاکید شده است محل عصبانیت خود را ترک کنند و ترجیحاً در مکانی ساکت باشند.

مهدیون گفت: برخی با نماز و برخی دیگر با ورزش آرام شده اند، بنابراین توصیه می شود در مواقع عصبانیت بسته به علاقه فرد این کارها را انجام دهید. مثلاً شخصی که با نماز آرام می گیرد وضو می گیرد و در گوشه ای نماز می خواند تا آرام شود.

وی افزود: یکی از بهترین راه ها برای عصبانی شدن در هنگام عصبانیت نوشتن است، نوشتن باعث می شود مردم این عصبانیت را روی کاغذ بیاورند.

مهدیون خاطرنشان کرد: توصیه می شود نکاتی که باید در طرف مقابل گفته می شد با خط درشت روی کاغذ نوشته شود و بعداً فرد بفهمد که این حرف ها باید بر روح و جان طرف مقابل می نشسته باشد و می تواند. شاید بتوان بعداً این کلمات را جبران کرد. نباش.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر توصیه می شود افراد در هنگام عصبانیت با یک دوست خوب صحبت کنند و مشکلاتشان را به او بگویند که این موضوع می تواند از عصبانیت آنها بکاهد.

مهدیون گفت: راه حل دیگر این است که اگر مردم در کنارشان دوستی ندارند، وسیله ای را جلوی خود بگذارند و حرف هایشان را روی آن دستگاه بزنند تا کمی از عصبانیتشان کاسته شود.

وی افزود: راه حل دیگر در این زمینه استفاده از تکنیک های دم و بازدم است که می تواند به آرامش افراد کمک زیادی کند.

مهدیون گفت: یکی دیگر از تکنیک های این حوزه، تکنیک «تراز سود و زیان» است. می رسد.

این روانشناس تاکید کرد: با این حال تکنیک های مختلفی در این زمینه وجود دارد و هر فرد بسته به هر تکنیکی که به آن علاقه دارد می تواند آن ها را تمرین کند تا در درازمدت و در مواقع عصبانیت خشم را به درستی کنترل و ابراز کند. .

مهدیون گفت: خشم خوب است اما تا زمانی که رفتاری از خود نشان ندهد و منجر به پرخاشگری نشود و تنها با تصمیم درست قابل انتقال باشد، توصیه می شود افراد راهکارهای صحیح را بیاموزند و این احساس را تمرین کنند.

دیدگاهتان را بنویسید