خوشنویسی ایرانی دارای فرهنگی کهن و عمیق است



به گزارش روز جمعه گروه فرهنگی ایرنا از اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیه ای هادی مظفری در خصوص ثبت خط ایرانی در یونسکو آمده است: میراث فرهنگی ناملموس ایران بخشی از گنجینه فرهنگ بشری است که به مرزهای جغرافیایی ایران محدود نمی شود و چشم جهانیان را با این زیبایی، عمق و غنای فرهنگی روشن کرده است. .

مظفری در آن بیانیه افزود: خوشنویسی ایرانی در تمامی زمینه های خود، علاوه بر زیبایی های بصری و فرمی شناخته شده در هنرهای تجسمی، دارای فرهنگ کهن و عمیق و اندیشه ایرانی برگرفته از قرآن کریم و اشعار بزرگی چون فردوسی، رودکی، مولانا، حافظ، سعدی، عطار و نویسندگان و شاعران دیگر برای مردم جهان ضبط کردند.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ در ادامه این یادداشت نوشت: مدرن است، اگر این تلاش نبود چنین پرونده ارزشمندی در یونسکو ثبت نمی شد. همینطور نام و هنر استاد گلام حسین امیرهانی از آن به عنوان گنجینه زنده انسانی یاد می شود و هنر خوشنویسی با همت اساتید پیشکسوت، جوانان کوشا و هنرمندان از جایگاه جهانی به این درجه رسیده است.

در بیانیه مدیرکل هنرهای تجسمی آمده است: برنامه ملی پاسداشت خوشنویسی سنتی ایران که در مجموعه برنامه های خوب پاسداشت به ثبت رسید، کار سختی را بر دوش مدیران و برنامه ریزان فرهنگی از یک سو و خوشنویسان قرار داده است. از سوی دیگر. حمایت و تلاش هنرمندان ایرانی مثل همیشه در راس این هنر در میان سایر کشورهای جهان قرار بگیرند.

به گزارش ایرنا، در شانزدهمین اجلاس کمیته بین المللی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس که به طور مجازی از 13 تا 18 دسامبر 2021 در پاریس – مقر یونسکو در حال برگزاری است، پرونده «برنامه ملی حفظ آثار سنتی» مورد بررسی قرار گرفت. هنر خوشنویسی «در ایران» تحت عنوان برنامه های حفاظت خوب (اقدامات نمونه) آزمایش و در نهایت به ثبت رسید.

این اولین بار است که ایران در فهرست برنامه های حفاظتی خوب یونسکو برای حفاظت از میراث معنوی خود شکایت می کند. پیش از این 16 اثر دیگر از آداب و رسوم، آیینه کاری، هنرهای نمایشی، مهارت ها، دانش و فرهنگ ایران در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رسیده بود.

دیدگاهتان را بنویسید