روسیه: به طالبان سلاح نمی‌فروشیم/ بانک‌های افغانستان باید با سوئیفت مرتبط باشند



نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان امروز (جمعه) گفت که مسکو نمی خواهد به طالبان افغانستان سلاح بفروشد و چنین فرصتی بی فایده است.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در افغانستان به اسپوتنیک گفت: «مذاکرات در مورد فروش سلاح به طالبان افغانستان بی فایده است و من نظر دیگری ندارم. روسیه نمی خواهد این کار را انجام دهد.

وی گفت: “طالبان به سلاح نیاز ندارند زیرا آنها سلاح های کافی دارند و زمانی که ایالات متحده در 15 اوت 2021 افغانستان را ترک کرد، آنها سلاح های زیادی در افغانستان گذاشتند و من فکر می کنم این برای طالبان کافی باشد.” .

او گفت: «در عوض، باید فکر کنیم که طالبان به دلیل کمبود پول، فروش این سلاح‌ها را آغاز نکردند، به‌ویژه سیستم‌های ضدهوایی قابل حملی که آمریکایی‌ها هنگام فرار مجبور به راه‌اندازی آن‌ها شدند. این سلاح ها ممکن است از اروپا تا آفریقا به دست گروه های تروریستی بیفتد و مشکل بزرگی به وجود آمده است.

این مقام روسی همچنین گفت که مسکو در نظر دارد تا 18 دسامبر (فردا) محموله بزرگ دیگری از کمک های بشردوستانه را به افغانستان ارسال کند. محموله اول در نوامبر 2021 و دومین محموله در اوایل ماه دسامبر به افغانستان ارسال شد.

وی ادامه داد: قرار است این سومین محموله کمک های بشردوستانه به افغانستان در تاریخ 18 دسامبر و درست قبل از نشست وزیران سازمان همکاری اسلامی به کابل منتقل شود. این محموله کمک های بشردوستانه شامل غذا، آرد و دارو است.

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در افغانستان همچنین گفت که مسکو به دنبال اتصال مجدد بانک های افغانستان به سیستم پرداخت جهانی سوئیفت است.

کابلوف افزود: تلاش می کنیم تا به این هدف برسیم زیرا وضعیت افغانستان برای آمریکا نیز مشکل ساز است و این کشور نمی تواند مستقیما به مردم افغانستان کمک کند و باید طالبان را دور بزند زیرا سوئیفت قطع شده است.

او گفت: «ما باید از سویفت برای کمک به بانک های افغانستان استفاده کنیم.

پس از تسلط طالبان بر کابل و سقوط حکومت افغانستان در اواسط ماه اوت سال جاری، دو بانک غربی میلیاردها دلار از ذخایر افغانستان را مسدود کردند. بانک های افغانستان نیز به طور موقت از سیستم پرداخت سوئیفت حذف شده اند. در اوایل دسامبر 2021، وزارت خزانه داری ایالات متحده به شهروندان و ساکنان این کشور اجازه داد تا پول شخصی خود را به افغانستان منتقل کنند.

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان همچنین ادامه داد: اگر بحران های انسانی و اقتصادی در افغانستان متوقف نشود، در زمستان امسال صدها هزار افغان به اروپا خواهند گریخت. غرب از موج جدید مهاجران می ترسد. به آنها گفتیم که در نتیجه سیاست ها و موانعی که ایجاد کرده اید، به دلیل قطع شدن سیستم سوئیفت با بانک های افغانستان، حتی زیرساخت های سازمان ملل هم نمی توانند به افغانستان پول بفرستند و شما در این وضعیت قرار می گیرید. اگر به همین منوال ادامه یابد، یک دهم جمعیت افغانستان در زمستان امسال از اروپا فرار خواهند کرد.

این دیپلمات روس همچنین خواستار آزادی دارایی های افغان ها شد تا صدها هزار خانواده افغان کشور را ترک نکنند و افزود: باید به آنها کمک کنیم تا از مرز اروپا عبور نکنند.

کابلوف در مورد امکان اعطای وام از روسیه به افغانستان گفت: “اولویت ما کمک های بشردوستانه است و تمام مسئولیت تامین مالی بر عهده غرب است.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید