رکورد جدید قیمت تولید در آمریکا



قیمت تولیدکننده در ماه نوامبر در 12 ماه گذشته 9.6 درصد افزایش یافت که بزرگترین افزایش از سال 2010 تاکنون است.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، ارقام دولتی نشان می دهد که تورم در ایالات متحده همچنان با سرعت نگران کننده ای شتاب می گیرد و قیمت های عمده فروشی در اکثر ایام سال در ماه نوامبر افزایش می یابد.

شاخص بهای تولیدکننده نشان می‌دهد که شاخص بهای تولیدکننده که مشاغل برای کالاها و خدمات نهایی خود دریافت می‌کنند در آبان ماه نسبت به ماه قبل ۰.۸ درصد افزایش داشته است.

شاخص قیمت تولیدکننده (PPI)، بدون احتساب مواد غذایی و انرژی (قیمت پایه تولید)، در ماه نوامبر نسبت به اکتبر 0.7 درصد افزایش یافت که شدیدترین جهش ماهانه از جولای تاکنون است. PPI در 12 ماه گذشته 6.9 درصد رشد داشته است که بزرگترین افزایش از آگوست 2014 تاکنون است.

قیمت‌های تقاضا در نوامبر 1.2% افزایش یافت (کمی کندتر از 1.3% در اکتبر)، در حالی که قیمت‌های تقاضای کل پس از افزایش 0.2% در اکتبر در ماه گذشته 0.7% افزایش یافت.

امسال کسب و کارها به دلیل تنگناهای زنجیره تامین و کمبود مواد اولیه و کارگر با افزایش شدید هزینه‌ها مواجه شده‌اند که بخشی از این هزینه‌ها در قالب قیمت‌های بالاتر به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود.

فدرال رزرو به جای مهار تورم، اولویت را به بازگشت آمریکایی ها به کار می دهد و معتقد است که فشارهای قیمتی نتیجه اختلالات همه گیر است و در نهایت در سال آینده کاهش خواهد یافت.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو گفت: فدرال رزرو اولویت های خود را برای حمایت از بازار کار تغییر داده و به سمت مهار فشارهای قیمتی حرکت می کند.

پاول در اوایل این ماه به قانونگذاران آمریکایی گفت که فدرال رزرو می تواند کاهش خرید اوراق قرضه را تسریع بخشد، که به کاهش هزینه های وام های بلندمدت کمک کرده است و کاهش سریع تر می تواند راه را برای نرخ های بهره کمتر از حد انتظار هموار کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید