صدور مجوز اکتشاف معدن جدید مرزن آباد در هاله ای از بلاتکلیفی / حذف نقش محیط صدور مجوز


مازندران فارس – خبرگزاری زینب پورمرادیمرزنآباد شهری غنی از معادن است که باعث افزایش اکتشاف و استخراج از کوهپایه ها و طبیعت شده است. در برخی موارد این امر به مخالفت ساکنین منجر شده است.

معدن همیشه یکی از چالش برانگیزاکثر مشکلات شهری مرزن«اینجا آباد است و مدام درگیر این موضوع است. این در حالی است که این روزها خبر افتتاح معدن جدید بدون استعلام از منابع طبیعی کشور در قطعه چهارم اتوبان تهران – شمال از سوی دادگاه اعلام شد. “

حذف نقش سازمان محیط زیست

سیداصغر مطهری رئیس اداره محیط زیست چالوس و کلاردشت گفت:و وی به نقش کم محیط صدور پروانه معدن اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون اصلاح قانون معادن، درخواستی از سوی اداره محیط زیست برای صدور مجوز برای اکتشاف و بهره برداری از معادن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه فقط در مورد معادنی که در محدوده مناطق حفاظت شده هستند و توسط سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت می شود استعلام صورت می گیرد، گفت: نگاه این سازمان به محیط زیست انسانی و محیط طبیعی کاهش یافته یا به کلی نادیده گرفته می شود.

وی افزود: چگونه می توان فرض کرد که ساخت یک بلوک مسدود کردن محیط زیست را باید زیر سوال برد اما برای یک واحد معدنی که معمولاً مناطق وسیعی را تحت تأثیر قرار می دهد، از این سازمان سؤال نکنند و در نتیجه نظرات فنی و کارشناسی این سازمان اعمال نشود.

این مسئول به نقش مهم و موثر اداره منابع طبیعی در مدیریت منابع طبیعی کشور اعم از پوشش گیاهی (جنگل، مرتع) و حوضه رودخانه از جمله رودخانه حفاظت شده چالوس اشاره کرد و گفت: منابع طبیعی با توجه به قوت قانونی. و فنی و کارشناسی ممکن است در جلوگیری از انتقال معادن یا محدود کردن محدوده معادن نقش داشته باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان های هالوس و کلارداش تاکید کرد: منابع طبیعی با محدود کردن انتقال معادن در منطقه مرزنب آباد باید از تخریب بیشتر منابع طبیعی و اکوسیستم های حساس منطقه جلوگیری کند.

مطهری با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست صلاحیت قانونی ورود به این موضوع را ندارد، تصریح کرد: در صورتی که واحد معدنی مجوزهای لازم را دریافت کند و فعالیت رسمی خود را آغاز کند، محیط زیست واحد معدنی مشمول کنترل و نظارت آن می شود. این برنامه فعال شده و موجب آلودگی محیط زیست می شود، بر اساس وظایف قانونی خود و بر اساس ماموریت سازمانی خود، با واحد معدنی عامل آلودگی برخورد قانونی خواهد کرد.

رئیس اداره محیط زیست در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نظر کارشناس محیط زیست در خصوص مجوز اکتشاف و بهره برداری احتمالی از بلوک معدنی جدید به مساحت 50 هکتار در محدوده پل زغال سنگ و روستای ژنی. حفاظت محیط زیست شهرستان هالوس و کلارداش گفت. : محدود است و در صورت بهره برداری فراتر از ظرفیت زیستی و پتانسیل اکولوژیکی منطقه، بهره برداری به بهره برداری از منابع طبیعی تبدیل می شود و محیط زیست منطقه قطعا به سمت تخریب پیش می رود که منجر به تخریب اکوسیستم های محلی، پوشش گیاهی (کوه ها) می شود. . و مراتع)، فرسایش خاک، سیل، آلودگی و تخریب زمین های کشاورزی و زیرساخت های روستایی و شهری.

با توجه به وجود واحدهای معدنی و کارگاه های فراوان تولید شن و ماسه در منطقه مرزناد آباد گفت: این منطقه ظرفیت و ظرفیت زیست محیطی برای حضور معدن جدید را ندارد و از این نظر اشباع شده است.

مردم نگران منابع طبیعی هستند

بسیار خوبلاشک معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان مازندران-نوشهر طی سخنانیو وی به فارس گفت: قسمت اعظم غرب مازندران مرتع و جنگل است و عملاً جایی برای دستورالعمل واگذاری معدن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر معادن منطقه للارد به عنوان شهرک شنی تعریف می شود، تصریح کرد: معدنچیان این شهرک می توانند با انجام کار درست به نفع جامعه باشند، اما بسیاری از مردم مجوز دریافت کرده اند و پس از آن شما گرفتید. آنها مجوزها را به پول کلان می فروشند.

معاون دفاعی و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان مازندران-نوشهر با بیان اینکه کار در مجموعه ما شخصی نیست، گفت: برای هر معدن کمیسیونی برای نظارت بر فعالیت های معدنی 8 نفر تشکیل می شود. یا مخالف.

عالیلاشک وی در عین حال بیان می کند که تعدادی از افراد بدون هماهنگی با مجوز اکتشاف منابع طبیعی با فضای اداری بالا متاسفم می گیرند، تصریح کرد: برای اداره خانم (م). متاسفم مجوز تحقیقات صادر شده اما منابع طبیعی هنوز اقدامات و تحقیقات لازم را انجام نداده است.

وی نامه با مجوز اکتشاف را خانم (ع) برای منابع طبیعی ارسال کرد و گفت: تریبون امام جمعه مرزناد آباد و چالوس و همچنین نگرانی مردم در این زمینه صحیح است.

عالیلاشک وی همچنین به ورود فرماندار شهرستان برای تنش های اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: موافقت یا مخالفت با شرح وظایف خود از جمله وجود جنگل ها، مراتع، امامزاده ها و تنش های اجتماعی و دغدغه های امام جماعت دو شهرستان و مردم برای راه حل در نظر گرفته می شوند.

وی با بیان اینکه نامه ای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با مختصات و محدوده مشخص شده به 10 هازارد برای بررسی خانم (ع) ارسال شده است، اظهار داشت: با توجه به شرایط و ضوابط وزارت صنعت، معدن و تجارت نامه ای به 10 هازارد ارسال شد. وی گفت: مردم نگران منابع طبیعی و همه مشکلات هستند به حساب آوردن ما می گیریم.

این مقام مسئول با بیان اینکه محدوده درخواست جدید برای الحاق یکی از معادن فعال للار با خانم (ع) در همین منطقه بوده است، افزود: گروه کاری ایجاد شده برای بررسی برنامه معدن قدیمی، اما هنوز کامل نشده است.

پروانه اکتشاف خانم (م) به دستور وزارت

حسینقلی قوانلو، مدیرعامل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران در گفت‌وگویی با بیان اینکه دو سال است مخالفت خود را با قوه قضائیه در خصوص حکم صادره برای خانم (ع) اعلام کرده‌ایم، گفت: خانم (س) ایشان. تصمیم گرفته است.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی درخواست ماده 24 را داده اند، گفت: علیرغم پیگیری های فراوان برای عدم صدور پروانه پژوهشی، این وزارتخانه دستور صدور پروانه پژوهشی را صادر کرده است.

مدیر عامل متاسفم مازندران در عین حال وی با بیان اینکه اجازه کار با پروانه اکتشاف را ندارد، تصریح کرد: به خانم (د) پروانه بهره برداری داده نشده است و منابع طبیعی و دادستان به هر دلیلی نمی توانند اجازه کار داشته باشند.

وی افزود: با توجه به درخواست متقاضی و موجود بودن اماکن، تنها 22 هکتار البته با مجوز بهره.بردار فعالیت می تواند شروع شود.

قوانلو با بیان اینکه علیرغم تلاش برای عدم صدور پروانه تحصیل خانم (م) به دلیل مخالفت با منابع طبیعی و محیط زیست، دادگاه رای داد: در بسیاری از موارد مجوز با رای دیوان عدالت اداری صادر شده است.

به گزارش فارس؛ در روز جمعه 26 دی ماه 1400 عده ای بنا به دستور همسر خانم (م) برای تعیین مختصات با پرچم های سرخ در دست به کوه های قطعه چهارم بزرگراه رفتند. مرزهای آنها را مشخص کند. آنها کار نمی کردند.

آخر ارتباط / 86061 / ج


دیدگاهتان را بنویسید