تصمیمات دشوار را با قانون نردبان در 5 دقیقه ساده کنید


دکتر ساینا

بیشتر اوقات ما درگیر مشکلات کاری و شخصی هستیم و به تصمیمات سخت خود توجه کافی نداریم. خوشبختانه یک راه ساده برای تصمیم گیری های دشوار وجود دارد که فقط 5 دقیقه زمان می برد. به این روش «قانون نردبان» می گویند. در ادامه با قانون پله و نحوه استفاده از آن آشنا می شویم.

چرا در تصمیم گیری مشکل داریم؟

مواجهه با تصمیمات دشوار و زمان کوتاه برای تصمیم گیری دو عامل ایجاد استرس هستند. مدیران گاهی اوقات مجبورند تصمیمات سختی بگیرند، مانند اخراج کارمندی که بدرفتاری می کند یا به سادگی به او هشدار می دهد. تمام منابع را روی یک محصول سرمایه گذاری کنید به این امید که قیمت آن افزایش یابد یا سرمایه بین کالاها و محصولات مختلف تقسیم شود. گاهی اوقات در زندگی شخصی مان مجبوریم تصمیمات سختی بگیریم، مثلاً به موقع برای یک مهمانی خانوادگی به خانه برویم یا گزارشی تهیه کنیم که باید اول صبح آن را به رئیسمان بدهیم.

مشکل ما در این راه حل ها دو جنبه دارد:

  1. به ندرت می توانیم تمام توجه خود را روی آنها متمرکز کنیم.
  2. ما در حال از دست دادن کنترل هستیم زیرا نگران عواقب این تصمیمات هستیم.

مراحل استفاده از قانون نردبان

دکتر ساینا

مراحل استفاده از قانون نردبان در تصمیم گیری های دشوار

در بسیاری از تصمیمات مهم زندگی، تعریف حقایق با نوشتن آنها راه بسیار مفیدی است زیرا درک مسئله را آسانتر و تا حد امکان عینی می کند.

برای بالا رفتن از قانون نردبان و تصمیم گیری، موارد زیر را انجام می دهیم:

1 از خود دو سوال ساده بپرسید تا چارچوب راه حل ها را روشن کنید

  • آیا این تصمیم تاثیری خواهد داشت؟ قابل اندازه گیری یا قابل توجه آیا بر کارمندان، شرکت یا جامعه من تأثیر می گذارد؟
  • آیا این یک تصمیم است؟ هوای حساس آیا آن است

اگر پاسخ هر دو سوال منفی است، می توانید نفس راحتی بکشید. زیرا این تصمیم آنقدر که فکر می کنید مهم و حیاتی نیست و می توانید مدتی به آن فکر کنید و بعد تصمیم بگیرید. اما اگر پاسخ هر یک از این سؤالات «بله» یا «شاید» است، به پله دوم نردبان بروید.

2. به خود فضا و زمان برای تمرکز و تصمیم گیری اختصاص دهید

  • 5 دقیقه وقت بگذارید و روی تصمیمی که می خواهید بگیرید تمرکز کنید.
  • با بستن اتاق یا دفتر خود، حواس پرتی را از بین ببرید.

با ایجاد شرایط مناسب برای تمرکز، می توانید تصمیم گیری های جدی را شروع کنید.

3. تمام گزینه ها و نتایج آنها را یادداشت کنید

  • هر گزینه را روی یک تکه کاغذ در یک جمله بنویسید. این جمله باید کوتاه و فقط بر اساس دانسته های شما یعنی حقایق و مشاهدات تایید شده باشد.
  • در کنار هر گزینه، یک جمله بنویسید تا نتیجه احتمالی را توصیف کنید. این گفته نیز باید درست، محتمل یا با حقایق یا مشاهدات ثابت شود.

این مرحله بسیار مهم است زیرا در آن بین نتایج واقعی و تصمیمات ارتباط برقرار می کنید و عواقب هر تصمیم را قبل از آن ثبت می کنید. این مرحله گزینه ها و نتایجی را مشخص می کند که نامشخص هستند و نیاز به توضیح بیشتری دارند. اگر زمان کافی دارید، مطمئن شوید که گزینه ها و نتایج آنها تا حد امکان واضح است.

4. گزینه های مورد نظر را فهرست کنید (در بالای نردبان)

  • دور بهترین نتیجه ممکن را خط بکشید. بر راه حل تاکید کنید. این گزینه اول شما.
  • دور دومین نتیجه دلخواه و گزینه مربوطه یک دایره بکشید. اگر به دلایلی امکان انتخاب گزینه اول وجود ندارد، این است گزینه دوم شما دارید.

مزایای استفاده از قانون نردبان

شاید فکر کنید استفاده از این قانون احمقانه است، اما این روش دو نتیجه مثبت دارد:

  1. استفاده از این روش به شما این امکان را می دهد که در مورد جزئیات و حقایق تصمیمات خود فکر کنید و تحت تأثیر احساسات خارجی یا عوامل استرس زا قرار نگیرید.
  2. با استفاده از این روش به ذهن خود یاد می دهید که در تصمیم گیری بسیار عینی و معقول باشد. پس از چندین بار استفاده از این روش، ممکن است بتوانید از «قانون نردبان» به صورت ذهنی و بدون نیاز به نوشتن گزینه استفاده کنید.

نطر شما چی هست؟

قانون نردبان روش ساده‌ای است که می‌توانیم از آن برای ساده‌تر و کوتاه‌تر کردن فرآیند تصمیم‌گیری استفاده کنیم. به نظر شما این قانون روش مفیدی است؟ ما مشتاقانه منتظریم نظرات و تجربیات ارزشمند خود را در قسمت ” ارسال نظر” با ما در میان بگذارید.

کتاب الکترونیکی عادات اتمی

تغییرات کوچک برای نتایج بزرگ



دیدگاهتان را بنویسید