چاپ داستان درد و رنج اپرا وینفری در کتاب – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «چه بر شما گذشت» با موضوع درمان ضربه و التیام دردهای زندگی به تازگی توسط انتشارات شمعدونی منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این کتاب توسط اپرا وینفری و بروس پری، روان درمانگر بالینی نوشته شده است. اپرا وینفری یکی از مشهورترین مجریان تلویزیون است که زندگی پرفراز و نشیبی داشته است. او در کودکی با رنج و زخمی در زندگی اش مواجه شد که به شکل ضربه ای در روح و روانش باقی ماند. موضوع این کتاب پرداختن و درمان آسیب هایی است که در زندگی با آن مواجه هستیم. تروما زخمی است که بر اثر حوادث ناگوار بر روح انسان می ماند و آثار مخربی بر روان انسان می گذارد.

اپرا وینفری به مدت 25 سال مجری یکی از موفق ترین برنامه های تلویزیونی به نام نمایش اپرا بوده است. او در این برنامه با بسیاری از زندگی های آسیب دیده ای که در این کتاب ذکر شده است صحبت می کند.

کتاب “چه اتفاقی بر تو افتاد؟” اپرا وینفری در مورد مصدومیت با دکتر بروس پری صحبت می کند. دکتر پری دارای دکترای پزشکی، روانپزشک و متخصص مغز و اعصاب کودک، مدیر شبکه توالی عصبی، عضو ارشد آکادمی ترومای کودک و استادیار روانپزشکی در دانشکده پزشکی نورث وسترن در شیکاگو است.

در این کتاب، اپرا در مورد خودش و آسیبی که با آن مواجه است صحبت می کند. او همچنین داستان کسانی را می گوید که در این سال ها به برنامه او آمده اند. دکتر پری همچنین به تجربیات خود و بیمارانی که با تروما مواجه شده است اشاره می کند.

اگرچه کتاب گفتگو محور است، اما از انسجام و ساختار قوی برخوردار است و هر فصل به موضوع تروما می پردازد.

در پشت جلد این کتاب می خوانیم:

«اگر مادر، پدر، شوهر یا فرزندی دارید که تجربه‌ای دردناک داشته است، این کتاب برای شماست. اگر تا به حال از برچسب هایی برای توصیف خود یا عزیزانتان به عنوان افراد دوست داشتنی، خود ویرانگر، مخرب، مبارز، ناتوان از حفظ شغل یا ناموفق در یک رابطه استفاده کرده اید، این کتاب برای شما مناسب است. اگر می خواهید خود و دیگران را بهتر بشناسید، این کتاب برای شماست.

می دانیم که مطالعه این اثر شما را به فکر فرو می برد و احساساتی را در شما ایجاد می کند، احساساتی که گاهی ممکن است سخت و دردناک باشد. برای برخی، یادگیری محتوای استرس زا و گاهی آزاردهنده آسان نیست. برای دیگران، مفاهیم مغز ممکن است در ابتدا ناآشنا و درک آنها دشوار به نظر برسد. از شما طلب صبر و اعتماد داریم، به ما و خودتان اعتماد کنید. وقتی خواندن کتاب خیلی سخت می شود، آن را ببندید. کتاب را به مدت یک ساعت یا یک هفته در قفسه بگذارید. هنگامی که احساس می کنید آماده هستید تا به کاوش ادامه دهید که چرا آنچه اتفاق افتاده است، تفکر، احساس و عملکرد شما را شکل می دهد، کتاب هنوز اینجاست. شما می توانید راهی برای پیشرفت پیدا کنید.

گفتگوهای من با دکتر بروس پری و هزاران نفر دیگر که به اندازه کافی شجاع بودند تا داستان های خود را در نمایش اپرا با من به اشتراک بگذارند به من آموخت که تأثیرات رفتاری کسانی که باید از من مراقبت می کردند فقط احساسی نبود. یک پاسخ بیولوژیکی نیز وجود دارد. اگرچه کار با دکتر پری چشمانم را به این واقعیت باز کرد که اگرچه در کودکی ضربه روحی و پرخاشگری را تجربه کردم، اما مغزم راه هایی برای سازگاری با شرایط پیدا کرد. امید اینجا در سازگاری منحصر به فرد مغزهای معجزه آسای ما زندگی می کند. . همانطور که دکتر پری در این کتاب توضیح می‌دهد، درک اینکه مغز چگونه به استرس یا آسیب‌های دوران کودکی پاسخ می‌دهد به شما کمک می‌کند تا بفهمید در گذشته چه اتفاقی برای شما افتاده است، چه کسی هستید، چگونه رفتار می‌کنید، و «این دلیل کاری را که انجام می‌دهید مشخص می‌کند. “

مصطفی قاجار، سردبیر انتشارات شمعدونی در بخشی از یادداشت ناشر درباره این کتاب نوشته است: او به زخم و رنج خود نیازمند است. جامعه ایران قرن هاست که مورد هجمه و هجوم بیگانگان بوده و از طریق تعاریف کتاب، آسیب ها و پیامدهای آن به طور ژنتیکی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. بنابراین، حتی در بهترین حالت، اگر کودکی در کمال آرامش و بدون هیچ درد و رنجی دوران کودکی خود را بگذراند، بار ضربه‌ای که والدینش متحمل شده‌اند، به او منتقل می‌شود.

جامعه ایران در قرون اخیر دچار طوفانی از حوادث مختلف سیاسی و اجتماعی شده است که آسیب های بسیاری از جمله جنگ، تضاد هویتی، فروپاشی خانواده، بیماری های جسمی و روحی، گذار از سنت به مدرنیته و تأثیرات آن بر نهادهای خانواده را به همراه داشته است. مشکلات مالی و اقتصادی از سوی دیگر، زندگی در اثر بلایای طبیعی و غیرطبیعی مانند سیل، زلزله و… جراحات روحی عمیقی را به قربانیان وارد می کند و یا حوادثی مانند تصادفات فوتی یا جراحات شدید ناشی از تصادفات، حتی می تواند باعث آسیب دیدگی اعضای خانواده شود. از سوی دیگر طلاق، جدایی، تجاوز جنسی، آزار و اذیت جنسی، درگیری های خانوادگی و قومیتی درد و رنج زیادی را برای آسیب دیدگان به همراه دارد. در سال‌های اخیر، موضوع همه‌گیری کووید 19 بر دامنه این رنج افزوده است. بسیاری از خانواده ها ماه ها از عوارض دردناک این بیماری رنج می برند و حتی برخی عزیزان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند.

وقتی این کتاب را می خوانیم، همه ما متوجه می شویم که به نوعی در حال تحمل تروما یا رنج هستیم. در طول گفتگوی اپرا با دکتر بروس پری، متوجه می شویم که رنج فقط برای ما نیست. اپرا وینفری صادقانه به رنج های دوران کودکی خود اشاره می کند و ما را با خود می برد. ما آن را در کنار خود می بینیم و حتی می توانیم به رنج خود فکر کنیم.»

کتاب «چه گذشت» با ترجمه مریم حتیبی در شمارگان 800 نسخه و به قیمت 70 هزار جلد منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید